070-927 1830 ac@lensbo.se

Så tokigt det blev på en del håll….

Det fanns mängder med text och förklaringar att tillgå, enkla och mer komplicerade.
Och en huvuddel är att informera sina kunder om hur data samlas, behandlas och hur länge vi avser att spara dessa.

Det står också uttryckligen att språket skall vara enkelt så att alla kan förstå, alltså även de som inte behärskar svenska så bra.
Inte kryptiska meterlånga texter som bara en IT säkerhetsspecialist förstår.

Men… det stod ingenstans att du måste bomba dina kunder med mail, fulla med länkar och förvänta dig att vi skulle klicka, läsa och ta till oss informationen.
Dessutom gjorde många en tavla anser jag att be om ett förnyat medgivande att få skicka nyhetsmail.
Här tycker jag det blev totalt galet. Många företag har i flera år arbetat för att fylla på sina maillistor och nu bad de oss indirekt att strunta i infon och därmed inte acceptera.
Visst är det så att öppningsfrekvensen kanske inte är så hög på dessa spamliknande nyhetsbrev så det kanske var en bra sak som hände.

Vi fick också en känsla för hur många register vi faktiskt fanns i.

Även den gamla PuL som funnits sedan 1998, alltså i 20 år (!) hade regler om medgivande.
Jag tycker att tolkningen borde varit att uppdatera sin integritets policy på hemsidan och gjort en intressavvägning att kunder som redan var mottagare även i framtiden är intresserade. Det fungerar väl utomordentligt så länge jag kan avregistrera mig själv på ett enkelt sätt.

Ja, du måste kunna styrka (bevisa) att jag aktivt har tackat ja men det gäller ju från den 25/5 när förordningen börjar gälla.
Inte får jag väl böter för att jag körde i 50 km förra veckan på en väg som skyltas om till 30 denna vecka?!

Jag har tittat runt lite på olika hemsidor och det är många som inte gjort någonting. E-handeln har skött sig bra tycker jag, andra har i bästa fall kopierat en text och lever i tron att de gjort rätt.

Datainspektionen har byggt om sin sida och jag gillar det jag läser när jag söker vad jag som privatperson ska göra om jag känner att någon missbrukar mina uppgifter.
Jag har använt den råden bara för att testa, och det fungerar. Dvs skicka ett lite skarpt mail till de som jag inte tycker ska bomba mig med info jag inte är intresserad av. Och att inte bli kallad kund när jag aldrig köpt något.

Men det blir nog bra det här tror jag. Jag gillar GDPR!

Här hittar du länken till Datainspektionen som jag syftar på…