070-927 1830 ac@lensbo.se

Hur sökoptimerar jag smart?

Sökoptimera smart, alla vill vi nog vara smarta. Självklart vill vi vill vi hamna på Googles första sidan när någon söker efter det vi anser oss vara bra på. Och Google vill ju leverera ett seriöst resultat till den som söker efter en produkt eller tjänst.

Så långt vill vi samma sak, Google och företagen.

Men vad anser Google är relevant information som ger oss en plats bland de 10 bästa? 6 punkter som jag går igenom längre ner.

  1. Meta Titel
  2. URL (länkadress)
  3. Meta description
  4. Bilder
  5. Text och struktur
  6. Länkar
Sökresultat den 4 april 2019 på sökning “e-handelsemballage”

Jag är inriktad på e-handel men samma principer gäller för alla företag.

Sökordsoptimering

Sökord är en sträng med fler ord tillsammans. Det var många år sedan vi bara sökte på ett ord. När jag skriver sökord menar jag fler ord i kombination med varandra. T.ex. Jacka är ett sökord, men även “svart jacka vinter dam” är ett sökord.

Och självklart kommer vi att få fler träffar på “Jacka” än på “Svart jacka vinter dam” Men förmodligen får vi ett mer relevant svar från Google när fler ord används.

Utmaningar

Jag tycker att den största utmaningen är att hitta lämpliga sökord och söksträngar som jag tror att mina potentiella kunder använder sig av.

Det finns verktyg som hjälper dig att hitta sökord. T.ex. Googles sökordplanerare. Här får du fram resultat kring hur många sökningar just ditt ord har, vilken konkurrens du möter och du får också förslag kring synonyma ord.

Jag själv använder ett excelark och skriver in orden, sedan gör jag varianter av orden för att till slut använda dem genom att göra sökningar och se vilka resultat jag får. Först efter detta tar jag beslut vilka sökord jag ska använda.

Beroende på vilket CMS system eller e-handelslösning du använder så får du olika mycket hjälp och stöd i ditt SEO arbete. Jag gillar WordPress där jag använder mig av ett plug-in som heter Yoast SEO.

Men även om du inte har några tekniska hjälpmedel så går det ut på att förstå vilken information du matar in som plockas upp som titel och beskrivning.

Meta titel

Exempel på meta titel, url och meta description

Den blå texten i något större text är meta titel, den ska vara max 68 tecken lång. Och idag är det vanligt att företagsnamnet finns med i slutet av raden.

Jag inleder denna text med mitt sökord, och skriver resten med försök att locka till klick. (nyfikenhet) Var ditt system plockar meta titel från behöver du kolla upp.

Meta description

Det är texten under titeln, som oftast är 2-3 rader. 130-156 tecken. Och du skriver den så beskrivande som möjligt med en avsikt att få personen att klicka för att hamna på din landningssida om det är just dina varor eller tjänster denna person söker.
På samma sätt så behöver du förstå var din plattform hämtar denna text. Har du ett SEO vänligt system kommer det förmodligen att finnas ett särkilt fält för detta. I annat fall tar Google helt enkelt en godtycklig text från din sida. Ta därför reda på var ditt system tar denna texten från och om du själv kan välja hur texten publiceras. I annat fall anpassa den godtyckliga texten efter ovan beskrivning.

Vill du prova hur din text ser ut så kan du gå till https://www.sokmotorkonsult.se/verktyg/titel-meta-optimeraren
Som också beskriver sökmotoroptimering mer ingående.

URL

URL, alltså den adress som är klickbar och som leder in på rätt plats.
Jag bygger en struktur så att t.ex. kategorin finns med i url adressen och på så sätt hjälper till att skapa relevans.

Bilder

Filnamn är hus.jpg och Alt text är matlåda hus som i detta fall är sökordet.

Är det en produkt du säljer så är det naturligt att det finns bilder, varje sida bör ha minst en bild och här är det viktigt att du använder samma sökord i fältet Alternativ beskrivning, Alt desc (alt text) . Detta fält är till för att Google ska kunna “se” vad bilden handlar om. Google har inte ögon som vi mänskliga.
Använd helst också sökordet som filnamn för din bild, det skapar en bättre ordning för dig själv också så att du vet vilken bild som beskriver vad.
Se till att bilderna inte är så “tunga” dvs att storleken är max 100 KB. I exemplet ovan är den 14KB. Och visst tappar vi lite på tydligheten men det är viktigt att sidan är snabb och därför får inte bilderna vara så stora.
Tänk också på att det oftast googlas på en mobil och skärmen där är inte så stor och därmed behövs inte så hög kvalitet.

Text och struktur

När du ska beskriva din produkt eller tjänst så se till att inleda detta med ditt sökord och använd en rubrik (H1) Det kan kännas som att du upprepar dig väldigt många gånger men det betyder också att Google kan läsa detta som att det är relevant information som den som sökt kommer att uppskatta.

Inled också det första stycket med ditt sökord och försök att skriva det så naturligt som möjligt som en säljande och positiv text i syfte att sälja din vara eller tjänst. Texten ska vara ca 300 tecken om det är en produkt. Jag själv har upptäckt att det oftast räcker med ca 100 tecken vilket kan vara väldigt mycket när någon enkel produkt ska beskrivas. Storlek, material, skötsel, färg, struktur, användningsområde etc etc är något du kan beskriva.

Använd också underrubriker där det är passande. Google gillar H2, H3 också 🙂

En röd mössa, hur beskriver du den?

Åter igen, relevans. Det finns ingen anledning att ha som mål att få många klick om det inte är en potentiell kund som klickat.
Hur många gånger har du inte råkat hamna på en sida som inte alls stämmer med det du sökte?
Det kallas avvisningsfrekvens och detta mäter Google åt dig på din sida. Ju lägre siffra du har ju bättre har du gjort ditt SEO arbete för att driva relevant trafik till din site.

Länkar

Google gillar länkar, länkar betyder att det finns andra som gillar dina tjänster eller produkter. Och om andra gillar din sida så är den troligtvis mer relevant. Du kan använda interna länkar, dvs du länkar till andra platser på din egen sida. Du kan länka till andra sidor som är relevanta för din verksamhet. Och du kan be andra länka till din sida för att skapa bättre länkstatistik. Se till att det är relevans mellan de som länkar till dig. Säljer jag röda mössor så är kanske inte en bilfirma rätt företag att samla länkar från.

Det kommer att ta tid innan Google har fått din sida att “ranka” upp i resultatet. Tålamod och relevans tillsammans med kontinuitet är ingredienser för ett lyckat resultat.

Hör av dig om du behöver bolla detta vidare!

Anna-C arin