070-927 1830 ac@lensbo.se

e-handel kräver många olika tekniska plattformar och verktyg

Strategi och verktyg behövs för att få ihop hela köpresan vi vill locka in kunderna att göra. Här kan du läsa om några olika områden som i den här formen är skriven för att inspirera entreprenören som går omkring med sina drömmar att starta en e-handel. För det kan ju alla göra.

Områden jag beskriver:

  • e-handelsplattformar
  • Nyhetsbrev
  • Bilder och fotografering
  • Betallösningar
  • Bokföring
  • Sökmotoroptimering
  • Blogga
  • Sociala medier
  • GDPR

E-handelsplattformar

Det finns ett flertal olika varianter av e-handelsplattformar. Du kan t.ex välja en s.k SaaS lösning, software as a service,
Du betalar då ett fast pris per månad för att lägga in dina produkter, bilder och innehåll och på så sätt bygga din hemsida eller e-handel.

Dessa verktyg brukar vara ganska enkla att komma igång med och de har ofta olika designmallar att välja mellan som gör att du kan få en sida som gillar.
Nackdelen som jag tycker är att de är begränsande och efter ett tag vill du känna dig friare att göra och ändra som du själv vill.
Dessutom kan även relativt låga månadskostnader för olika applikationer ganska snabbt bli en hög kostnad.

Med WordPress, som är en sk open source lösning, kan du börja lika enkelt och skala upp din egen kunskap när du vill. Dessutom betalar du inte något för att få använda detta verktyg. Det finns otroligt många tilläggsmoduler som tillför funktionalitet, vissa kostar pengar och många kostar ingenting.

Du behöver ett webhotell och du kanske behöver någon som hjälper dig då du stöter på problem. Alltså är du din egen webmaster och tar hjälp när du behöver.

Nyhetsbrev, eller inspirationsbrev

Det har blivit ett måste för de flesta företag eftersom tekniken gjort det möjligt för oss. Det är ett billigt sätt att sprida sina budskap och kampanjer.
Det kan behöva utfärdas en VARNING (!) Det finns väldigt många dåliga nyhetsbrev som bara skriker ut att vi ska köpa något. De kommer ofta och läses av väldigt få. Den här typen har ofta en ämnesrad som upplyser oss om att vi får någon form av rabatt.
Den här typen av “nyhetsbrev” som snarare borde kallas rabatterbjudande läses av färre än 20% av de som mottog det.

Om du kommit fram till att du ska använda dig av nyhetsbrev för att kommunicera med din målgrupp så bör du först sätta upp en strategi.

  • Hur ofta ska du skicka?
  • Vad är ditt syfte? Sälja, inspirera eller utbilda?
  • Hur stort innehåll ska det ha.
  • Ska dina mottagare få en möjlighet att välja innehåll?
  • Ska de också kunna välja hur ofta de vill få brevet?
  • Hur ska du hitta innehållet?
  • När ska du skapa brevet?
  • Vilket verktyg ska du använda?
  • Har du koll på vem du FÅR skicka till?

Behöver du inspiration till att skapa nyhetsbrev som din målgrupp faktiskt läser så kan vi hjälpa dig.

Fotografering och bilder

– “En bild säger mer än 1000 ord”

Alla fotograferar idag. Mobiltelefoner har bra kameror och vi bär den alltid med oss. Olika personer är olika bra på att förmedla något med en bild.

Det handlar både om ljus och komposition. Och att kunna justera bilden i efterhand. Att beskära och ändra ljuset, eller exponeringen, är några enkla saker som vi brukar kunna göra direkt i mobilen.

För produkter och närbilder kan ibland bilder behöva vara ännu lite bättre. Vi vill inte att det ska finnas skarpa skuggor t.ex.
Bilderna ska inte vara så tunga, eller stora. På internet krävs inte så många “pixlar” för att bilden ska bli skarp och tydlig.
Att kunna ta sina egna bilder för produkter och sociala media hjälper dig att hålla kostnaderna på en låg nivå.

Anmäl dig till ett kurstillfälle för fotografering för webben.

 

Betallösningar

– Vilken ska jag välja

Vid val av betallösning så är det några frågor du behöver ställa dig. Det händer mycket inom detta område och det dyker upp nya lösningar med jämna mellanrum. De flesta kan idag erbjuda snabba checkouts där kunden inte behöver fylla i kortuppgifter eller adress är väl det första kriteriet att sätta på sin kravlista.

Annat att fundera över kan vara;
Vill du erbjuda fakturalösning till kunden?
När får du pengarna utbetalda till ditt konto?
Vilka rörliga kostnader får du på de köp kunden gör? Oftast är det en procent av köpesumman, och ibland även några fasta kronor.
Vilka fasta kostnader rör det sig om i månaden? Här kan det skilja ganska mycket, allt från noll kronor upp till hundralappar.
Är det någon uppstartskostnad?
Vilka lösningar har färdiga kopplingar till din e-handelsplattform?
Finns det någon kostnad förknippad med kopplingen?
Hur ser gränssnitt ut för att göra avstämningar på betalningarna?
Finns det enkla bokföringsunderlag?
Hur hanteras returer och återbetalningar till kund?
Vad har du själv för preferenser när du e-handlar, vad gillar du?

Lyssna runt bland andra, samla på fakta och gör jämförelser innan du bestämmer dig. Och se över ditt val med jämna mellanrum i framtiden.

 

Bokföring

Ett tråkigt måste eller intressant rutinjobb?

Många redovisningsbyråer har som sitt främsta argument att du ska ägna dig åt det du tycker är roligt och överlåta bokföringen till någon som kan det. Och det kan många gånger vara ett helt riktigt argument. Det beror ju lite på vilken budget och vilka marginaler du har, och vilka kostnader du vill dra på dig. Och vad du tycker är roligt respektive tråkigt.
Det finns väl inga jobb som bara innehåller kul moment? Att packa beställningar kan också vara uttråkande eller att svara på chatfrågor från kunder när du egentligen har annat att göra….

Några tips när du ändå ska välja hur du vill sköta bokföringen;
Kan du kanske göra vissa delar själv? T.ex. stämma av betalningar?
Välj en bokföringsbyrå som redan sköter bokföring åt någon e-handel som säljer varor.
Fundera på hur du vill hantera ditt lager, har du ett lagervärde som finns som tillgång i din balansräkning?
Hur vill använda rapporterna som en eventuell bokföringsbyrå förser dig med?
Vad får du ut av dessa rapporter?
Välj ett bokföringssystem och redovisningsbyrå som gör det enkelt för dig att byta om det inte fungerar.
Ska du ha en bokföringsbyrå som gör avstämningar och bokslut och ger dig support, eller ska de göra allt?

Tyvärr tycker jag att det är vanligt med redovisningsbyråer som är vana att jobba med tjänstesektorn och inte alla har erfarenhet av import, tull, frakt, inköp och lager.

 

 

SEO, SEM och Google

Brukar du själv “googla” på saker?

Google, eller googla som faktiskt blivit ett ord i svenska akademiens ordlista innebär att söka på nätet med hjälp av Google.

Har du någon gång funderat över hur denna Google kan veta vad som ska komma på de 10 första platserna när du sökt?
Och har du reflekterat över vad som får dig att välja vad du klickar på?
Har du varit med om att du klickat på något och genast upptäckt att det inte var svar på din sökning?
Tillhör du gruppen som brukar bildsöka?
Eller är du kanske en av de ca 30% som använder någon form av annonsblockerare för att minimera antalet betalda annonser?

När du driver försäljning via nätet, e-handel eller på annat sätt använder en hemsida för att dina kunder ska kunna hitta dig så behöver du ha en strategi över hur du ska hamna på någon av de 10 åtråvärda platserna på första sidan.

Givetvis kan vi köpa annonser som gör att vi oftare hamnar på första sidan, men jag vill hävda att i grunden behövs ändå ett strategiskt arbete. Google vill leverera relevanta svar på varje sökning och det går sällan att ta några genvägar. Googles algoritmer bestämmer vad som sker.

51% av 2017 års e-handlande kunder “googlade” efter en produkt på nätet.

 

 

Blogga

Är det bara unga kvinnor som berättar om sitt sköna liv?

Nej, en blogg kan innehålla många olika saker och tips eller inspiration kring dina produkter. Om du nu inte råkar vara en kändis med många följare som vill leva ett liv likt ditt så kan du använda en blogg till det du tror att dina kunder vill läsa om.
Säljer du hundsaker så kan bloggen vara fylld med tips runt aktiviteter för kundens hund.
Vad är dina kunder intresserade av? Varför handlar de hos dig? Vad är det som tilltalar i ditt sortiment?
Är det inredningstips, recept, instruktioner, livsstil, resereportage, beskrivningar eller vad vill och kan du dela med dig av?

Att blogga om något gör att det händer något på din web-plats. Och det gillar t.ex. Google, förhoppningsvis även dina kunder.

Tänk kreativt och gör det till en rutin varje vecka, månad, eller vad du orkar med.

Ett blogginlägg kan användas som marknadsföring i flera kanaler.

 

 

Sociala medier

Vilka kanaler passar dig?

Att välja vilka kanaler du ska marknadsföra dig i och hur det ska gå till är inte så lika enkelt som att bara säga att jag ska lägga ut bilder på Instagram. Vilka kanaler använder din målgrupp? Det behöver ju inte vara samma som du själv gillar.
Att Facebook är en viktig kanal vittnar Postnords årliga e-barometer om t.ex. Efter nyhetsbrev kommer Facebook på plats nummer två för de viktigaste kanalerna att marknadsföra sig på.

På samma sätt som marknadsföring alltid har fungerat så gäller det att fånga kundens intresse och långsiktigt ha en strategi och plan för att de ska komma ihåg dig den dagen de tänker köpa något av det du erbjuder.
Den stora skillnaden är att det finns väldigt många kanaler att välja på och att du både kan jobba med inlägg och marknadsföring mot den grupp som redan vet vem du är, och köpa betalda annonser för att vinna en större målgrupp.

Här finns det många fel att göra och rekommendationen är att läsa på eller ta hjälp av någon som är proffs på just detta.
Välj bara det antal kanaler som du orkar och kan uppdatera.

 

 

GDPR – dataskyddsförordningen

Det alla pratar om – vad måste du göra…

Precis som övriga lagar och regler är du skyldig att följa dem om du driver företag och det är ingen skillnad med GDPR
GDPR som blivit den vanligaste benämningen står för General Data Protection Regulation och är en EU gemensam förordning som du är skyldig att förhålla dig till från 25 maj 2018.

Och den är till för att skydda våra personuppgifter och ge oss makten att själva få bestämma vem vi lånar ut dessa uppgifter till.
För att förenkla något ganska komplicerat så behöver du upplysa dina kunder om vissa saker, du behöver vara transparent och du behöver ha rutiner för att kunna uppfylla detta.
Frågor du behöver ha koll på;

Vad sparar och samlar du in för personuppgifter?
Vad använder du dessa uppgifter till?
Hur länge har du behov av dem?
Har du säkra skydd så att de inte hamnar i orätta händer?
Kan du enkelt radera någons uppgifter om denne önskar så (en rättighet)
Kan du enkelt lämna ut all data du har om en person om denne så önskar (en rättighet)

Vi har haft Personuppgiftslag (PuL) i Sverige i många år och en stor skillnad när denna nu ersätts med GDPR är att det kommer att bli monetära straff till den som inte sköter sig.